Working to change Earth tears into LIFE to międzynarodowy projekt, który w roku szkolnym 2019/20 realizowali uczniowie klasy siódmej naszej szkoły wraz z partnerami z Hiszpanii, Ukrainy i Turcji. Pomysł projektu zrodził się po ogromnym pożarze, który zniszczył wyspę Gran Canaria. Jego celem było uświadomienie młodym ludziom i ich rodzinom potrzeby dbania o środowisko naturalne oraz świadomego i rozsądnego korzystania z zasobów naszej planety. Poprzez analizę katastrof naturalnych dotykających Ziemię, a w szczególności obszary zamieszkiwane przez uczestników projektu uczniowie zastanawiali się jak mogą uniknąć ich w przyszłości i jaki mają wpływ na przyszłość naszej planety.
Cele projektu zostały osiągnięte wspólnymi siłami, współpracą nauczycieli i uczniów oraz ich rodziców, a nawet dziadków. Zadania realizowaliśmy głównie na lekcjach języka angielskiego, ale również informatyki, programowania czy godziny wychowawczej.
Rozwijanie wszystkich kompetencji językowych było jednym z głównych celów projektu, który był zintegrowany z obowiązującym programem nauczania z języka angielskiego. Uczniowie poznali nowe słownictwo związane z ochroną środowiska, przyrodą i katastrofami naturalnymi. Rozwinęli umiejętności komunikowania się w języku obcym poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych: tworzyli komiksy (zadanie: Has your land ever cried?), plakaty (Safer Internet Day), logo projektu (nasz pomysł zwyciężył i stał się oficjalnym logo projektu), opisy swojego miasta i regionu ilustrowane zdjęciami (This is me and my land) oraz vlogi (zadanie Good news from our windows wykonane podczas pandemii). Kształcili również umiejętności potrzebne na egzaminie ósmoklasisty, czyli reagowanie i funkcje językowe min. poprzez tworzenie rozmów o zmianach klimatycznych z wykorzystaniem komunikatorów internetowych np. w zadaniu pt. How can internet help to prevent climate change and natural disaters?
Oprócz utrwalania i wzbogacania słownictwa i umiejętności w zakresie języka angielskiego uczniowie zgłębiali również tematy związane z etyką, geografią, przyrodą, chemią, biologią, historią i wiedzą o społeczeństwie. Wszystkie te dziedziny się przenikają i łączą, a poznanie zależności pomiędzy nimi było kluczowe dla zrozumienia naszej roli w zmianach klimatycznych. Ponadto, uczniowie uczyli się tzw. kompetencji miękkich, czyli min. organizacji własnego warsztatu pracy i zarządzania czasem, negocjowania w grupie, terminowości, rozwiązywania konfliktów, dbałości o dobrą atmosferę i komunikację.
Myślę, że dzięki temu projektowi wielu z nich odkryło również w sobie zdolności przywódcze i organizacyjne. Dodatkowym plusem było zaangażowanie rodzin uczniów w projekt. By móc wykonać zadanie Christmas/ Winter time: how different it is because of climate change uczniowie najpierw rozmawiali ze swoimi dziadkami i pradziadkami o tym jak wyglądały święta Bożego Narodzenia 50 lat temu, a potem opisywali jak się zmieniły i z czego wynikają te zmiany.
Nasi uczniowie wykorzystali swoją znajomość języka angielskiego w praktyce, nauczyli się nowego słownictwa związanego z ochroną środowiska, przyrodą i katastrofami naturalnymi. Wierzę, że praca nad projektem przyniesie długofalowe skutki i w przyszłości wpłynie na decyzje i wybory podejmowane przez nich i przez ich rodziny w codziennym życiu (konsumpcja, podróże, segregacja odpadów, oszczędzanie energii i wody itp.).
Projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości – ogromnie się cieszymy i dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i ciężką pracę!
Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia strony projektu i zapoznania się z jego owocami: https://twinspace.etwinning.net/93868/home
LET THEM SPEAK to kolejny projekt realizowany w naszej szkole w roku szkolnym 2019/2020, tym razem przez uczniów klasy piątej. Jego głównym celem było zmotywowanie uczniów do komunikacji w języku angielskim poprzez zadania wymagające płynnego mówienia z ładnym akcentem oraz wymianę kulturalną z parterami projektu, a przez to wzmocnienie ich pewności siebie i wzbudzenie chęci do wyrażania swoich potrzeb w języku obcym. Kolejnym celem było uświadomienie uczniom użyteczności internetu i możliwości produktywnego wykorzystania jego możliwości do samodzielnego uczenia się języka.
Technologia i skuteczne jej wykorzystanie do ćwiczenia umiejętności mówienia były kluczowe w tym projekcie. W sumie ponad 40 różnorodnych narzędzi zostało użytych, by móc zrealizować poszczególne zadania, jak również by stale pozostawać w kontakcie z partnerami projektu. Oto krótki opis kilku najbardziej popularnych z nich: Padlet (do zamieszczania i dzielenia się materiałami), Getavataars (z pomocą którego stworzyliśmy własne awatary świetnie się przy tym bawiąc), AnswerGarden (do przeprowadzanie burzy mózgów wśród partnerów), Canva, Logomakr i Postermywall (do tworzenia logo i plakatów), Adobe Connect, Zoom, Google meet, czat na twinspace oraz Whatsapp (do stałej komunikacji pomiędzy partnerami), Genially i Prezi (do tworzenia ciekawych prezentacji), Voki i Chatterprix (do przedstawiania siebie i nagrywania własnej wypowiedzi), Tricider ( do różnego rodzaju ankiet i głosowania dla nauczycieli i uczniów), Mentimeter, Tagul, Wordart (do tworzenia map myśli i ćwiczenia słownictwa), Kahoot i Quizizz (do tworzenia ankiet, ewaluacji bieżącej projektu, kwizów i gier), Flippity i Wordwall (do tworzenia gier), Story Jumper (do stworzenia jednego z produktów finalnych- naszej wspólnej książeczki o smoku), Pixiz (do tworzenia kolaży ze zdjęć), Flippingbook (do zaprezentowania naszych miast), Iwishyoutoo (do wysyłania sobie wzajemnie życzeń noworocznych) oraz wiele wiele innych.
Oto linki do kilku z produktów końcowych:
a) opowiadanie napisane przez naszych uczniów wspólnie z zagranicznymi partnerami projektu pt. „The dragon story”:
https://www.storyjumper.com/book/read/81196965/5eb0350e86823
b) RAP SONG, czyli rap który powstał z uprzednio napisanego wspólnie przez wszystkich uczestników wiersza (ACROSTIC POEM):
c) covid 19 wiadomość od partnerów projektu:
d) i wreszcie wirtualne muzeum projektu:
https://www.artsteps.com/embed/5ec299a1a836524d0ef531a6/560/315
Projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości – ogromnie się cieszymy i dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i ciężką pracę!
Zapraszamy również do odwiedzenia strony projektu:
https://twinspace.etwinning.net/93850/home
SW1+SW2 = LIFE to projekt realizowany przez uczniów klasy siódmej i ósmej w roku szkolnym 2021/2022. Jego głównym celem jest uświadomienie uczestnikom i ich rodzinom jak ważne jest rozsądne korzystanie z zasobów wodnych naszej planety. We współpracy z partnerami z Gran Canarii, Turcji, Ukrainy i Armenii rozważyliśmy następujące kwestie:
- jakie są stany skupienia wody i na czym polega jej obieg w przyrodzie,
- jak nasze kraje pozyskują wodę i z jakimi trudnościami się borykają,
- w jaki sposób ludzka działalność wpływa na zanieczyszczenie wód jezior, rzek i oceanów,
- jak można oszczędzać wodę w naszych gospodarstwach domowych.
Ponadto przeanalizowaliśmy jak ważnym elementem naszych kultur jest woda. W jednym z zadań uczniowie pokazali najciekawsze tradycje swoich krajów związane z wodą. W Polsce był to Chrzest Święty, Śmigus Dyngus, Święto Morza oraz Topienie Marzanny. A oto kilka najciekawszych filmów naszych partnerów: Turcji, Hiszpanii i Gran Canarii.
Ciekawym efektem projektu są również powstałe czasopisma o wodzie (Polska, Hiszpania, Turcja), w których uczniowie zgromadzili najważniejsze fakty dotyczące wody i gospodarki wodnej w swoich krajach.
Zaprojektowane przez uczniów DUALa logo zwyciężyło w konkursie i tym samym zostało oficjalnym logo projektu. Ogromnie się cieszymy, że mamy wśród naszej szkolnej społeczności tylu utalentowanych atystycznie uczniów i że po raz kolejny nasze logo zostało uznane za najładniejsze!
W ramach współpracy rozwijaliśmy niektóre działania rozpoczęte podczas realizacji innego projektu o nazwie STEM, czyli patykiem po wodzie, którego głównym elementem była ponadnarodowa mobilność uczniowska na Gran Canarię w wrześniu i październiku 2021 roku. Jednym z celów tego projektu było zachęcanie uczennic do rozwijania uzdolnień i zainteresowań związanych z przedmiotami ścisłymi. W efekcie czego przez cały rok szkolny kontynuowana była przyjacielska rywalizacja na platformie Quizizz (WATER is life quiz i Super STEM master quiz) pomiędzy partnerskimi szkołami.
Projekt dobiega końca, przed nami ostatnie wyzwania, ale już teraz odwiedzić wirtualną galerię projektu oraz obejrzeć film podsumowujący zrealizowane zadania. Uczniowie stworzyli również kalendarz ścienny przedstawiający bliskie im miejsca związane z wodą.